אתרים היסטוריים נוצריים קדושים בישראל

 

מזכרות ומתנות מארץ הקודש



אתרי תיירות צליינות אתרים קדושים לנצרות צליינים בישראל


קיימים בערך 30-40 אתרי ביקור צליינים שהם בבחינת חובה בסיורו של התייר הצלייני
בישראל. 50% מהאתרים מרוכזים באזור ירושלים או במרחק נסיעה קצר ממנה, 30%
מהאתרים נמצאים בגליל וסביב הכנרת והיתר באזור הגליל המערבי ובמישור החוף.
אתרי
הביקור הצליינים בישראל קשורים ברובם למסעותיו של ישו בארץ הקודש ומוזכרים
בברית החדשה. התפילות והדרשות במקומות אלה מעצימות את החוויה הדתית.




אזור הגליל וצפון הארץ:

נצרת -

מעיין השליחים - בסמוך לכנסיית מנסה כריסטי, השוכנת בלב העיר נצרת נבע בעבר מעין שנקרא בפי עולי הרגל 'מעיין השליחים' או 'מעין ישו  ובפי הערבים 'עין אל ג'דידה' קרי המעיין החדש,  נביעתו פסקה בשנת 1921. מנסה כריסטי, היא כנסייה של המסדר הפרנציסקני הקתולי,  ניצבת על סלע גדול עשוי אבן גיר הנראים בו סימני חציבה, והוא מזוהה במסורת הנוצרית (בעיקר של צליינים בדורות הקדומים) עם השולחן עליו סעדו ישו ותלמידיו.

כנסיית גבריאל - המקום בו בישר גבריאל למרים על הולדת בנה נמצא על פי מסורת נוצרית בנצרת, במקום בו נמצאת כיום כנסיית הבשורה . בנצרת ישנה גם כנסייה אורתודוקסית יוונית מן המאה ה-18, המכונה "כנסיית גבריאל" על שם אותה התגלות על ידה נמצאת באר מריים.

אזור הכינרת -
טבחה - נמצאת בצפון הכינרת מדרו לכפר נחום ידועה בנצרות כמקום שבו ביצע ישו את נס הלחם והדגים, על פי המסופר בספר מתי בברית החדשה האכיל ישו 5000 איש בחמישה ככרות לחם ושני דגים בלבד.
כיום מצויה במקום כנסיה חדשה, שנבנתה על שרידיה של כנסיה מהתקופה הביזנטית. לכנסיה המודרנית חצר מבוא יפה ובה מזרקה, ובתוך האולם המרכזי שיחזור של הפסיפס המקורי מן המאה הרביעית לספירה, מהיפים שנתגלו בארץ, ובו כתובת יוונית, עיטור "לחם ודגים" ועוד. מתחת ללוחות זכוכית ניתן להבחין בשרידי האפסיס של הכנסיה ובו מזבח, מתחת למזבח שרדה האבן שעלי לפי המסורת התרחש נס הלחם והדגים.
כנסיית הבכורה של פטרוס  - כנסיית הבכורה של פטרוס הוקמה במקום שישו הופיע לפני תלמידיו לאחר קומו והעניק את זכות הבכורה לפטרוס, השליח הנאמן. ע"פ המסורת, הכין ישו לתלמידיו ארוחת בוקר שכללה דגים על גחלים ולחם, ונאכלה על אבן שלפי האמונה, נמצאת במרכז הקאפלה וידועה בכינוי – "מנסה קריסטי" = שולחן האדון.
כפר נחום - ישוב בחופה הצפוני של הכנרת, לא רחוק מכורזים, בתוך בקעת טבח'ה - (עין שבע).
ישו קבע בכפר נחום את מרכז פעילותו תקופה ארוכה, ואחדים מהשליחים (שמעון ואחיו אנדרי, וכן יעקב בן-זבדי ואחיו יוחנן) התגוררו בו. בחפירות ארכאולוגיות שערכו הפרנציסקנים במקום התגלתה כנסייה מתומנת מהמאה ה-5, מזוהה כביתו של פטרוס שנבנתה מסביב למבנה קדום יותר (כנראה מהמאה הראשונה) בעל חדר יחיד. מבנה זה נקבע במסורת הנוצרית . הר האושר - ההר עליו נשא ישו את הדרשה קרוי בנצרות "הר האושר" לזכר המילה "אַשְרֵי" המתחילה את שמונת הפסוקים הראשונים של דרשת ההר. המסורת הנוצרית המקובלת מזהה את הר האושר עם הר נחום מצפון לים כנרת, אך יש פרוטסטנטים המזהים את הר האושר עם קרני חיטין. הר הקפיצה - נמצא דרומית לנצרת והוא משקיף אל עמק יזרעאל , ישו הרגיז את מתפללי בית הכנסת בנצרת כשרמז על משיחיותו הם הוציאו אותו מהעיר וביקשו לדחוף אותו מההר, "אך הוא עבר בתוכם וילך לדרכו" (לוקאס ד' 31-16). מכאן המסורת הנוצרית בדבר קפיצתו של ישו מההר אל העמק.

אזור ירושליים והמרכז:

וויה דהלורוזה - דרך היסורים בה עבר ישו הצלוב בדרכו האחרונה נמצאת בירושליים העתיקה בקרבת השוק. 

גת שמנים - (ארמית: גת שמנא, יוונית: גת'סמני - Γεθσημανι) הוא שם הגן בו, על פי המסורת הנוצרית והמתואר בברית החדשה, התפלל ישו בלילה שלפני צליבתו את תפילתו האחרונה, קודם להסגרתו לידי הרומאים על ידי יהודה איש קריות. הגן נמצא במורדות הר הזיתים בירושלים, ומשקיף על נחל קדרון שלמרגלותיו ועל הר הבית שלמולו.
בגת שמנים ממוקמת כנסיית כל העמים (הידועה גם ככנסיית היגון או כנסיית הייסורים),  בסמוך, נמצאת כנסיית קבר מרים באתר מערת הקבורה של מרים, אם ישו שעל פי המסורת הנוצרית נקברה בגת שמנים.

כנסיית יוחנן המטביל -   בדרום הרובע הנוצרי בירושלים בפינת רחוב הנוצרים ורחוב דוד (רחוב השוק) והכניסה אליה היא מתוך שער בין החנויות בקצה הדרומי של רחוב הנוצרים. מצויה בתוך חצר בו יש עץ הדר ובור מים. על החוליה הסוגרת את בור המים מצויה כתובת קדומה בשפה היוונית חלק מהכנסייה מתוארך לתקופה הביזנטית והיא מהכנסייות הקדומות ביותר בעיר העתיקה.
החלק התחתון של הכנסייה הוא כנסייה מהתקופה הביזנטית (המאות הרביעית - שישית לספירת הנוצרים) ויש מתארכים אותה לתקופה הצלבנית. בתקופה הצלבנית הייתה הכנסייה ברשותו של מסדר ההוספיטלרים אשר אמץ את יוחנן המטביל כפטרונו. גם לאחר קרב קרני חיטין אשר בו איבדו הצלבנים את אחיזתם בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט, נשארו מספר נזירים על מנת להשגיח על הכנסייה. הכנסייה חרבה בשנת 1244 ושוקמה מחדש בשנת 1842. אז גם הוקמה כנסייה חדשה יותר המצויה מעל הכנסייה הקדומה. בבניין הכנסייה החדשה יותר מצויות בשימוש משני אבנים מתקופות קדומות. כמו כן מצויה בכנסייה החדשה עצם המיוחסת לגולגלתו של יוחנן המטביל. הכנסייה מצויה ברשותה של הפטריאכיה היוונית-אורתודוקסית.

אכסניית השומרוני הטוב - נמצאת מדרום למצודת מעלה אדומים. בבשורה על-פי לוקס (פרק י' 30-35) בברית החדשה מתואר משל המסופר על ידי ישו בדבר עובר אורח המותקף בידי שודדים בדרך שבין ירושלים ליריחו, ורק השומרוני הטוב הגיש סיוע לנתקף. ישו השתמש במשל כדי להוכיח לתלמידיו את המשמעות של סיוע לזולת. לזכר אותו אירוע נבנתה במקום, בתקופה הביזנטית, כנסייה ואולי אף מנזר. שרידי הכנסייה, שנבנתה בסוף המאה השישית, כוללים בסיסים של חלקים מהקירות והעמודים ורצפת הפסיפס של הכנסייה שמצויר בו גם מגן דוד. המקום שימש כחאן גם את הצלבנים והממלוכים אחריהם ועד לתקופה העות'מאנית. הממלוכים אף השתמשו במקום כתחנת מנוחה להחלפת סוסים כחלק מרשת הדואר וניתן למצוא במקום חלק מאבני הקשירה של הסוסים.

כנסיית הקבר - היא כנסייה גדולה הממוקמת במקום צליבתו וקבורתו של ישו. הכנסייה שוכנת ברובע הנוצרי של העיר העתיקה בירושלים, במקום המזוהה כגבעת הגולגולתא הנזכרת בברית החדשה . גן הקבר - מערת קבורה חצובה השוכנת כקילומטר צפונית לכנסיית הקבר


מידע אודות אתרי תיירות בישראל לתיירים נוצריים בישראל


הכרויות שידוכים זיווגים לנכים למוגבלים     ציוד מוצרים לתינוק ליולדת חבילות לידה       שמלות כלה סלון כלות    שמלות כלה סלון כלות